سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آگاهیهای لازم مهم برای والدین در مورد دوره? نوجوانی

آگاهی‌های لازم مهم برای والدین در مورد دوره? نوجوانی

آگاهی‌های لازم مهم برای والدین در مورد دوره? نوجوانی آگاهی‌های لازم مهم برای والدین در مورد دوره? نوجوانی

 

آگاهی‌های لازم مهم برای والدین در مورد دوره? نوجوانی

مر تربیت، با همه? آسانی، کارى دشوارى است. این سخن بدان‌خاطر است که انسان موجودى پیچیده، داراى ابعاد و اجزایى متعدد و در هر شرایط و مقتضایى به یک گونه است. او زنده است، متحرک و پویاست، داراى عقل و اراده است، توان انطباق با شرایط گوناگون حیات را دارد، مى‌تواند موضع عوض کند، تغییر حالت دهد، دیگران را متوجه خود سازد و حتى آنان را بفریبد. از این رو، براى به راه انداختن وى و ایجاد دگرگونى و تحول مثبت در او باید خود را به آگاهى‌هایى مجهز کرد.<

  • بلوغ و آثار آن
  • پیشرسی بلوغ
  • خصایص مرحله نوجوانی
  • خطرها و عوارض پیشرسی بلوغ
  • سنین ظهور بلوغ
  • عوامل و علل پیشرسی بلوغ

خصایص مرحله نوجوانى
براى این مرحله از عمر صفات و خصایصى ذکر کرده و عناوینى را اختصاص داده‌اند که هر کدام از دیدى قابل مطالعه و بررسى است:

دوره? انتقال است، یعنى انتقال از دنیاى کودکى و ورود به عالم بزرگسال.
– دوران زایمان عمر است، به ویژه از این بابت که مرحله‌اى دشوار و قبل و بعد آن همراه با آرامش نسبى است.
– دوران برانگیختگى است و نفس بلوغ خود عامل بیدارى‌ها و کشف‌ها و جهت‌دهى‌هاست.
– دوران عصیان است در برابر امر و نهى‌ها، دستور دهى‌ها و بکن‌نکن‌هاى والدین و مربیان.
– دوران بیدارى‌هاست نسبت به وضع خود، جامعه و شرایط و اوضاع گوناگون.
– دوران رشد و شکوفایى است، در عرصه? جسم، ذهن، روان و عاطفه، و هوش در بالاترین درجه? خود قرار دارد.
– دوران دگرگونى‌هاى سریع از نظر اخلاق، مزاج، اراده و تصمیم‌گیرى است.
– دوران تکلیف است و در آن فرزندان ما به مرحله‌اى مى‌رسند که باید رابطه? خود را با خدا مستقیم سازند.
– دوران بلوغ و رسایى است و کودک به مرحله‌اى مى‌رسد که مقدمات تشکیل خانواده و ورود به عرصه? انسان‌هاى کامل در او بصورت تدریجى فراهم مى‌شود.
– دوره? نگرانى‌هاى والدین در برابر نوجوان است براى مهار کردن آزادى‌ها و هوس‌هاى مخاطره‌آفرین آنها.
– دوران غفلت و مستى و بى‌خبرى براى نوجوان است. همه چیز براى او رنگ و هواى رؤیایى دارد و او حتى در حین بیدارى خویش، در آن رؤیاها غرق است.

بلوغ و آثار آن
دوّمین مرحله بلوغ است که داراى انواعى چون بلوغ زیستی، جنسی، شرعی، اخلاقی، اقتصادی، سیاسی، ارادى و … است و هرکدام صفات و شرایطى دارد که در جوامع گوناگون متفاوت است. مثلاً زمان بلوغ سیاسى در کشور ما سن 16 سالگى است که در آن افراد حق رأى دادن پیدا مى‌کنند و در برخى از کشورها سن 18، 20، 21 و … است. ما در این بحث، تکیه به بلوغ جنسى داریم، ولى به ضرورت، نخست از بلوغ شرعى هم سخنى خواهیم داشت.
– بلوغ شرعى در دختران براساس نظر اکثر قریب به اتفاق مراجع تقلید، پایان 9 سالگى ( براساس تقویم قمری) و ورود به سن 10 سالگى است و بلوغ جنسى ( بروز حالت قاعدگی) در اکثر آنها یکى دو سال پس از این تاریخ است.
– بلوغ شرعى در پسران، از زمان بروز حالت احتلام در آنهاست و اگر پانزده سالم قمرى پسرى بگذرد، ولى به احتلام نرسد، از آغاز ورود به سن 16 سالگی، انجام وظایف شرعى بر او واجب مى‌شود.

سنین ظهور بلوغ
در عصر و دوره‌اى که ما زندگى مى‌کنیم، سنین بلوغ بسى پائین‌تر از سنین بلوغ در زمان گذشتگان ماست. براساس یک تحقیق علمی، بلوغ از ابتداى قرن حاضر تا حال، حدود 1 تا 3 سال، و براساس تحقیقى دیگر، بلوغ در 25 سال اخیر، حدود 4 تا 6 ماه دیگر نیز جلو افتاده است.
در گذشته، زنان ما در سنین 14-16 سالگى به بلوغ مى‌رسیدند و امروز این سنین بسیار کاهش پیدا کرده است تا حدى که 2 درصد از دختران ده ساله? تهرانى بالغند، و این آمار در سنین 12 سالگى آنها، 38 درصد است. در مورد پسران نیز زمان بلوغ پیش افتاده است، به‌طورى‌که 5 درصد پسران ما در سن 12 سالگى ( کلاس اول راهنمایی) بالغند.
پیشرسى بلوغ

مسأله‌اى که دنیاى امروز با آن مواجه است، آفت پیشرسى بلوغ است. مثلاً دیده شده است که دخترى حتى قبل از 10 سالگى و پسرى قبل از 12 سالگى به مرز زنانگى و مردانگى رسیده‌اند و آمار آن با همه? اندکی، باز هم درخور توجه است.

عوامل و علل پیشرسى بلوغ
– عامل ارثى یا عامل ژنتیک که مربوط مى‌شود به وضع پدران و مادران و اجداد که بسیارى از آنها خارج از مرکز کنترل است.
– عامل تغذیه، به ویژه غذاهانى هورمون‌دار و مصرف زیاد مواد پروتئینى از گوشت و تخم‌مرغ و …
– عامل اجتماعى و فرهنگی، چون دیدن صحنه‌هاى غریزی، شنیدن برخى از داستان‌هاى مربوط به آن صحنه‌ها، تصویرها، تبلیغات، طنزها، کنایات، استعارات و …
– عامل لمس‌ها، اختلاطات، نوازش‌هاى غلط، بازى‌هاى آلوده و …
– اضطرابات و ناامنى‌هاى مکرر براى کودک و دل‌شوره‌هایى که براى او در عرصه? زندگى حاصل مى‌شود و او را در خود غرق مى‌کند.
– دیگر عوامل بیدارکننده مثل وجود اگزما در اطراف دستگاه تناسلى و خارش‌ها و خاراندن‌ها، وجود و بروز انگل‌هاى معدی، وضع لباس از نظر چسبندگى به بدن، زبرى و نرمى آن، معاشرات ناصواب، ستایش جنس مخالف، تعقیب کنجکاوى و تجسس، نیاز شدید به محبت، نقص اخلاق، شوخى‌هاى بى‌بندو بار و … که هرکدام به نحوى در ایجاد تحریک در کودک مؤثرند.

خطرها و عوارض پیشرسى بلوغ
براى پیشرسى بلوغ و حتى پیشرسى‌هاى معمول و متعارف، مثل بلوغ دختران در سنین 10 تا 12 و بلوغ پسران در سنین 11 تا 13 سالگی، عوارض و خطرهایى است که صاحب‌نظران بدان‌ها اشاره ‌کرده‌اند و ما نیز در تجربه? زندگى روزمره شاهد آنیم. این عوارض و خطرها شامل زمینه‌سازى براى انحراف، بروز و توسعه? بیمارى‌هاى مقاربتی، باردارى بى‌موقع و تبعات آن، توسعه? جرائم و انحرافات و … است.
در بعد حیات فردى نیز عوارضى وجود خواهد داشت چون ضعف بدن، افت حیات عقلانی، بروز و ظهور اضطراب، هیجانات پر دامنه و غیر قابل کنترل، بروز حالت یأس و تزلزل روحی، اختلالات عصبی، کندى در رشد فکر، بروز امراضى در عرصه? مجارى تناسلى حتى کوچک شدن احتمالى تخمدان در دختران و …
در عرصه? حیات اجتماعى نیز بلوغ پیشرس موجد عوارضى است از جمله: تزلزل در ارکان اخلاق، خشونت و لجاجت، عصیان در برابر دیگران، در مواردى تن دادن به انزوا، پدید آمدن روابط و ارتباطات نامناسب و غلط، افت کار و تحصیل، هدف قرار گرفتن مسأله جنسى در عرصه? زندگی، و حتى در اثر بروز شرایطی، سادیسم و مازوشیسم جنسى و …